Genom att ha servicefönster underlättar man planeringen av underhållsarbetet samtidigt som man ger användarna möjlighet att planera sitt arbete inför ett driftstopp och därmed minska påverkan av stoppet.
Det är vanligt att förlägga servicefönster till tid utanför normal arbetstid för att orsaka så små störningar som möjligt för verksamheten.
För att kunna tillhandahålla en IT-infrastruktur med hög tillgänglighet, säkerhet och stabilitet, krävs ett löpande arbete med systemförvaltning och underhåll. Så kallade servicefönster är en viktig del av detta support- och underhållsarbete. Vi har servicefönster den andra lördagen varje månad kl: 12:00–24:00.
Uppdateringar och uppgraderingar av servrar och system, nya releaser och teknisk service med Systemansvar som kontrollerar funktionaliteten. Detta innebär att det kan förekomma kortare avbrott i våra levererade tjänster såsom, till exempel filserver, applikationer, övriga server, trådlöst nät och övrig kommunikation.
Under 2025 fortsätter DataCom att genomföra planerade uppdateringsarbeten och underhåll av vår centrala infrastruktur. Starttid är kl. 12:00 och sluttid kl. 24.00 varje aktuell lördag. Under juli månad genomförs inget servicefönster med hänvisning till Change stop.
Lördagen den 8/2 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 8/3 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 12/4 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 10/5 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 14/6 kl. 12:00- 24:00
Changestopp från 2025-06-20 till och med 2025-08-03.
Lördagen den 9/8 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 13/9 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 11/10 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 8/11 kl. 12:00- 24:00
Lördagen den 13/12 kl. 12:00- 24:00
Changestopp från 2025-12-22 till och med 2026-01-11.
DataCom ber om hjälp med att schedulera om eventuella batchkörningar och andra eventuella arbeten som pågår under servicefönstret så att vi kan utföra dessa nödvändiga åtgärder.
Arbetet påannonseras senast 1 vecka innan som en påminnelse med information om vilka arbeten som kommer genomföras och vilka störningar som kan uppstå och kan innebära driftstopp på centrala tjänster under dessa servicefönster.
Återigen, dessa servicefönster gäller central infrastruktur och åsidosätter inte respektive kunds egna servicefönster enligt avtal, men är en förutsättning för leverans av stabil IT miljö.
.