IT Support

Välkommen till din egen supportavdelning.


Vi kan inte bara det här med ettor och nollor, vi får det hela att fungera också – precis som det borde. Till oss är du välkommen att höra av dig med dina problem och utmaningar, stora som små. Vi finns här för att assistera dig helgfri måndag till fredag mellan 07.00 och 18.00. (Psst har ditt företag ett jouravtal kan du så klart ringa oss dygnet runt året runt).

Har du bråttom så ringer du 08-442 13 10, är det bara ”halvbråttom” fyller du i formuläret under "Registrera ärende".

Ibland behöver vi komma åt din dator för att kunna hjälpa dig. Till det behövs en så kallad fjärragent, den kan du ladda hem för både Mac och PC här. För hemmafixare och förståsigpåare finns det guider och FAQ:er till våra vanligaste tjänster här.

Registrera ärende Fyll i vårt formulär och få hjälp.

Kontakta oss

Genom att skicka ansökan så godkänner jag att Datacom får hantera mina personuppgifter.

Driftstörning Inrapporterade driftsstörningar.

Pil

Driftstörning

2024-05-18: kl 10:42

En lagringsnod (SAN) för virtuella servrar i kundmiljö orsakade en oväntad driftstörning vilket ledde till att kunder tappade kontakten med sin servermiljö. DataCom och tillverkaren arbetar tillsammans för att åtgärda felet och utreda grundorsaken.

Incidenten är inte ett cyberangrepp och inget dataläckage har skett. Det tekniska problemet är nu åtgärdade (2024-05-17) och det pågår ett fortlöpande arbete att verifiera att samtliga funktioner har återstartats korrekt.

Krisgruppen arbetar dygnet runt tills problemen är lösta. Rapportera eventuella problem och driftstörningar till support@datacom.se.

2024-05-17

Gällande dagens incident så är felet identifierat och uppstart av system sker nu succesivt. Vi kommer att återkomma med information här så fort vi vet att åtgärder har fått önskad effekt.

2024-05-17

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka samtliga tjänster. Felsökning initierat.

2024-03-22
Telenor har för närvarande driftstörningar som påverkar vår telefoni. Vid akuta support-ärenden maila till support@datacom.se så hjälper vi er.

KL 10:11 Driftstörning åtgärd. Telefoni åter i drift.

2023-09-12, KL 16:45

Driftstörning åtgärdat. Telefoni åter i drift.

2023-09-12, KL 16:30

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning med vår telefoni. Vid akuta support-ärenden maila till support@datacom.se. Felsökning initierat.

2023-06-19, KL 17:00

Driftstörning åtgärdat. Tjänsten vNet & vServer nu tillgängliga. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se

2023-06-19, KL 13:40

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänst vNet & vServer. Felsökning initierat.

2023-03-22, KL 15:00

Driftstörning åtgärdat. Tjänsten vNet nu tillgänglig. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se

2023-03-22, KL 13:00

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänst vNet. Felsökning initierat.

2023-03-08
Fredagen den den 8 mars har DataCom konferens. Vi genomför den för att utveckla våra tjänster och produkter, så vi kan hjälpa våra kunder ännu bättre. Vår bemanning är mer begränsad än normalt under fredagen, vi hoppas ni har förståelse för detta.

2022-11-22, KL 17:05

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se 

2022-11-22, KL 15:59

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänster. Felsökning initierat.


KOMMANDE SERVICEFÖNSTER

Servicefönster: 2022-11-01 05:00

Start: 2022-11-01 05:00 CEST
Slut:  2022-11-01 07:00 CEST

Beräknad tid: 2tim

Teknisk information:

DataCom utför underhållsarbete i syfte att skapa ytterligare redundans och förstärka centrala delar av nätet.

Tjänster som påverkas:

Er som har Internet eller kommunikation till/från DataCom:s datacenter.

Kortare avbrott (upp till 5 minuter) kan uppstå vid flertalet tillfällen under avbrottstiden.


2022-09-08, KL 11:30

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se 

2022-09-08, KL 11:00

Lösningsåtgärd pågår fortfarande. Ny information för återställande av tjänst kommer inom kort . 

2022-09-08, KL 08:00

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänst vServ samt vNet. Felsökning initierat. 

Orsak driftstörning identifierad och lösningsåtgärd pågår. Tid för återställande av tjänst beräknas till klockan10:30.

2022-09-02, KL 13:39

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se

2022-09-02, KL 11:11

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänster. Felsökning initierat.

2022-01-24, KL 15:30

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se 

2022-01-24, KL 14:30

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänsterna vMail 2013. Felsökning pågår.

2021-11-25, KL 18:00

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga.

2021-11-25, KL 13:40

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänsterna vMail. Felsökning pågår.

2021-11-10, KL 13:50

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga.

2021-11-10, KL 12:00

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänsterna vNet. Felsökning pågår.

2021-11-05, KL 07:15

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga.

2021-11-05, KL 06:15

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänster. Felsökning initierat.

2021-10-05, KL 13:49

Driftstörning vNet samt vServ åtgärdad.

2021-10-05, KL 13:10

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänsterna vNet samt vServ. Felsökning pågår.

2021-09-13, KL 18:04

Driftstörning vNet samt vServ åtgärdad.

2021-09-13, KL 16:30

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänsterna vNet samt vServ. Felsökning pågår.

2021-08-03, KL 15:58

Hosted Exchange, driftstörning åtgärdad.

2021-08-03, KL 15:27

Vi har för närvarande driftstörningar i vår Hosted Exchange miljö vilket kan påverka e-post för vissa användare. Felsökning pågår.

2021-07-04, KL 14:44

Uppdatering angående cyberattack mot Kaseya VSA.

DataCom har nu verifierat att inga angrepp varit riktade mot våra kunder. Kaseya förväntas komma med säkerhetsuppdateringar under dagen . Detta innebär att fjärrsupport för vCare Client troligen är igång som vanligt under morgondagen.

2021-07-02, KL 21:23

Viktig information angående programvaran Kaseya VSA, vilken används i våra vCare tjänster.

Kaseya VSA är just nu utsatta för en mycket sofistikerad global cyberattack. Detta har medfört att samtliga Kaseya servrar med tillhörande tjänster har stängts ned, och kommer att hållas nedstängda tills dess att en fungerande säkerhetslösning har presenterats.

Mer information om den pågående attacken finner ni här; Kaseya VSA Cyberattack

2021-06-03, KL 10:59

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se

2021-06-03, KL 10:40

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänst vNet. Felsökning initierat.

2021-05-28, KL 12:05

Driftstörning åtgärdat. Tjänster nu tillgängliga. Vänligen verifiera att era tjänster är ok. Vid behov återkoppla till incident@datacom.se

2021-05-28, KL 10:50

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänst vNet. Felsökning initierat.

2021-05-27, KL 14:30

DataCom har för närvarande en pågående driftstörning. Kan påverka tjänst vNet. Felsökning initierat.

2021-04-22, KL 09:00

Uppgradering av telefonväxel hos DataCom. Torsdagen den 22:a april klockan 09:00 byter DataCom telefonväxel. Detta kan medföra ett kortare avbrott om cirka 5 till 15 minuter på samtliga telefonnummer.

Under denna period ber vi er att maila in eventuella ärenden på support@datacom.se

2020-01-19, KL 05.15

Akut värmeproblem åtgärdat och strömmen åter på STOKAB:s knytpunkt KN7. Samtliga tjänster går nu återigen att nå. Upplever ni problem med att nå någon av era tjänster kontakta vår ServiceDesk från kl 07:00 på telefon 08-442 13 10 eller via e-post support@datacom.se

2020-01-19, KL 04.15

Stockholms största knutpunkt för kommunikation (KN7) är avstängd akut för värmeproblem. Detta påverkar åtkomsten till merparten av våra tjänster. STOKAB jobbar för fullt med att åtgärda problemet. DataCom återkommer med mer information så fort den finns tillgänglig.

Servicefönster Fastställda servicefönster 2024

Pil
Email_ikon

Kontakta oss

Genom att skicka ansökan så godkänner jag att Datacom får hantera mina personuppgifter.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Datacom AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies